El dimecres 17 de gener a l’espai Fabra i Coats de Barcelona, s’ha fet lliurament del Premi Delfí Colomé a Folk as Queer de l’Esbord. L’han recollit Pere Seda i Maria Rueda de les mans de Núria Feixas, directora de l’Ésdansa, Jordi Fosas, director de la Fira Mediterrània de Manresa i Roger Fernàndez de Figueres es MOU.

El jurat ha valorat de Folk as Queer el que proposi una investigació sobre la identitat dissident i la tradició centrada en el desenvolupament de nous llenguatges amb la base de la dansa d’arrel.

Folk as Queer és una peça escènica que parteix de diferents pràctiques tradicionals, com la dansa, la música, el cant o la interpretació, per indagar en la relació que hi ha entre la construcció de la identitat -tant col·lectiva com de l’individu- i la influència del llegat cultural.

A través de les identitats no normatives dels intèrprets, la peça traça un recorregut pels referents que han trencat la norma inspirant-se en les expressions tradicionals amb l’objectiu de cercar de quina manera es pot construir una identitat dissident que convisqui amb la identitat tradicional i com es pot arribar a habitar aquesta contradicció.

La proposta va més enllà de l’individu i mira cap a l’estructura social contemporània per provar d’entendre com és possible realitzar-se en el context cultural que consumim, principalment urbà i connectat a la tecnologia, conjuntament amb l’existència de pràctiques tradicionals. Hi ha espai per a la reapropiació o, en definitiva, se n’ha de crear un de nou?

Folk as Queer és una recerca incansable per acabar trobant el lloc on el cos tradicional i el cos dissident intercanvien el seu llenguatge en comunió i aprenen a ballar una nova dansa.

El Festival Ésdansa de Les Preses i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb la col·laboració de la Fira Mediterrània de Manresa, el Festival Dansa Metropolitana, Figueres es MOU, el Festival Dansàneu de les Valls d’Àneu, el Mercat de les Flors, i la família de Delfí Colomé, han convocat la cinquena edició del premi Delfí Colomé al millor projecte de creació i producció en dansa d’arrel tradicional. El premi està dotat amb 26.000 euros que han de ser invertits, íntegrament, en la producció del projecte premiat.

L’estrena del projecte es realitzarà en el marc del Festival Ésdansa 2024 i tindrà actuacions posteriors a la Fira Mediterrània 2024 i al Festival Dansa Metropolitana 2025. Anteriorment haurà fet residències i/o treball en procés al Dansàneu i Figueres es MOU. A més a més, la peça pot entrar a la programació del Mercat de les Flors.

 

Sobre Delfí Colomé Pujol

Delfí Colomé Pujol neix a Barcelona al 1946, fill d’una mare cantant i balladora i d’un pare emprenedor. Per tant, l’art i l’aventura l’acompanyaran fins als seus darrers dies, a Seül, on mor l’abril del 2008 sent ambaixador d’Espanya a la capital coreana.

Els seus inicis en el món de l’art van ser acompanyant al piano els assajos de diversos esbarts de Gràcia i, més endavant, dirigint cobles en ballades de dansa tradicional. La seva carrera va ser molt prolífera, tant en l’aspecte de la música com en el de la dansa. En molts escrits sobre la seva vida se l’anomena Home del Renaixement.

La seva tesi doctoral va ser sobre coreografies inspirades en la guerra civil espanyola, obtenint un Cum Laude per la seva feina. Té editats dos llibres sobre dansa i diverses composicions musicals. La seva mort va deixar un buit en el món de l’escriptura sobre la dansa.

 

Sobre Pere Seda, dansaire i coreògraf

Barcelona, 1993. Està en contacte amb la dansa tradicional des dels 3 anys a l’Esbart Maragall de Barcelona. Als 22 es gradua en l’especialitat de dansa contemporània al Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre. Desenvolupa la carrera professional com a ballarí en companyies i projectes dels quals destaca el premiat Oblivion de la cia. Silvia Batet. Com a coreògraf arrenca la seva trajectòria el 2019 en diversos projectes com NUeS, estrenat al festival Ésdansa, sempre amb una mirada posada a l’arrel, l’Hereu Riera i Autoodi.